پایگاه خبری صریح خبر
13:28:23 - چهارشنبه 11 مه 2022
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان:
ارز ترجیحی منابع ملی را در جیب عده‌ای انباشته کرد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان طرح مدیریت ارز ۴۲۰۰ تومانی را جراحی بزرگ به نفع مردم دانست و گفت: طی این سالها تجربه و مشاهده شد که ارز ترجیحی در کشور صرف واردات لوازم غیرضروری شد که فقط منابع ملی را در جیب عده ای انباشته کرد.

اسحاقی

 سیدمحمد اسحاقی اظهار داشت: ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی یک بنیان غلط در اقتصاد کشور بود چون بنا بود با این ارز، کالاهای اساسی وارد کشور شود اما در عمل اینگونه نشد.

وی افزود: متاسفانه اینگونه توزیع عرض تجربه تلخی برای دولت و مردم ایجاد کرد زیرا صرف واردات محصولاتی همچون چوب بستنی، غذای سگ، لوازم آرایشی و بهداشتی و کالاهای اینچنینی شد و به جای اینکه این ارز بدست قشر آسیب پذیر برسد، در این زنجیره به دست افراد خاصی می‌رسید.

ارز ۴۲۰۰ تومانی در سبد صادرات 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان همچنین به مصرف ارز ترجیحی در صادرات اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مواد اولیه کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور خریداری شدف پس از تبدیل به کالا وارد مسیر صادراتی گردید که به نفع شرکتها، دلالان و همچنین کشورهای مقصد شد.

به گفته اسحاقی صادرات مجدد و صادرات کالاهای یارانه ای بخش بزرگی از منابع ارزشی کشور را خارج کرد و به جای اینکه پول در جیب مردم برود، یارانه ها را صادر می کردیم که به عنوان مثال با ارز ترجیحی گندم وارد می کردیم اما سالانه ۲۵۰ هزار تن ماکارونی صادر می‌کردیم که این ماکارون از واردات گندم تولید می‌شد.

به گفته وی، دولت سیزدهم بر این باور است که در این زنجیره یارانه مستقیم به دست مردم برسد که حتی باعث می شود که تولیدات ما در بخش های مختلف به خصوص تولیدات دانه‌های روغنی در کشور دوباره احیا شود و تولیدات ما افزایش یابد.

معاون اقتصادی استاندار گیلان در ادامه گفت: هم اینک نیز با طرحی که دولت در این بخش آغاز کرد ۲ ماه کمک معیشتی در احتیار شهروندان قرار میگیرد که سه دهک اول، ماهی ۴۰۰ هزار توان و ۶ دهک بعدی ماهی ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند تا کارت الکترونیکی صادر و در اختیار مردم قرار گیرد.

اسحاقی اضافه کرد: به محض اینکه این کارت در اختیار مردم قرار گیرد، دیگر این کمک معیشتی نقدی حذف می‌شود و ما به تفاوت قیمت کالاهای اساسی در کارت الکترونیکی شارژ می شود و در خصوص نان سنتی و پرمصرف نیز، هیچکدام از دهک ها از جیب خود هزینه نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص نان ، دارو و بنزین تمامی مردم از یارانه برخوردار خواهند بود و برای پرداخت قیمت نان نیز این سامانه در اختیار نانوایان قرار می گیرد و نسبت به میزان روزانه نان فروخته شده ، دولت مستقیم به نانوایان مابه تفاوت قیمت نان را پرداخت می کند.

معاون اقتصادی استاندار گیلان اظهار کرد: همه اقشار مختلف مردم یقین بدانند که پس از مدت کوتاهی رضایت مندی عمومی حاصل خواهد شد چون دست قاچاقچیان کوتاه خواهد شد و با آزادسازی قیمتها و پرداخت یارانه آن، مردم رفاه بیشتری را شاهد خواهند بود چون همه کالاهایی که یارانه دارند، پس از این نیز یارانه به آنها تعلق می گیرد و فقط مدل پرداخت یارانه فرق می کند و این یارانه مستقیم به مردم داده می شود

تبليغات
اعلام وصول تابناك وب صریح خبر تابناك وب صریح خبر صریح خبر

logo-samandehi