پایگاه خبری صریح خبر
10:27:26 - یکشنبه 1 مه 2016
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معلم دیروز ، امروز ، فردا/دلنوشته ای از یک دانشجو معلم
معلمان فردا زمانی به آن منزلت و جایگاه می رسند که خود را از لحاظ علمی بسیج کنند و دنبال مطالعه و تحقیق و پژوهش باشند .معلم فردا باید از دنیای اطرافش به خوبی آگاه باشد .با پیشرفت سریع تکنولوژی معلم باید خودش را به روز کند و گرنه آن معلم که معلم فردا خواهد بود کارش بسیار دشوار است .

بنام آنکه هستی از عدم کرد    زلال علم جاری از قلم کرد

معلمان همواره سرمایه های هر جامعه ی بشری تلقی می شوند و تاثیر گذاری آنان بر افراد قابل کتمان نیست.معلمان همواره در طول تاریخ فراز و نشیب های فراوانی داشته اند. در گذشته به معلم نگاه الهی وجود داشت و در همه جا معلمی ، شغل انبیا به شمار می رفت .معلم الگوی اساسی جامعه به شمار می آمد و معلمان منزلت شغلی نسبتاً خوبی در جامعه داشتند ، معلمان عاشق و دلسوخته و فداکار شناخته می شدند.دخل و خرج با همان حقوق اندک با هم کنار می آمدند و معلمان با سیلی صورت خود را سرخ نگه می داشتند.

معلم نماد مطالعه و کتاب بود و در تزریق روحیه ی ایثار و فداکاری از معلمان به عنوان الگو یاد می شد .معلم الگو، معلم عاشق ، معلم فداکار و معلم با همه ی صفت های خوب .

امروزه آرام آرام معلم را با ساختار های نامناسب به حاشیه رانده ایم  و نقش اساسی اش را از او گرفته ایم .دیگر بیشتر جوانان ما گروه مرجع خود را تغییر داده اند چرا که هنرمندان و فوتبالیست ها از راه رسیده اند .

تبلیغات و رسانه های نوظهور دیگر کمتر فرصتی برای حضور معلمان فراهم می سازند و جامعه با چشم دیگری به معلمان می نگرد.

به نظر می رسد افراد دیگری نماد گذشت و فداکاری و ایثار و افتخار آفرینی شده اند و نگرش جامعه به معلمان تغییر یافته است .امروزه اگر از نقش دیروز معلم یاد می شود در حد سخنرانی و شعار و … آن هم در ایام خاصی است .و این زنگ خطری است برای سیستم تعلیم و تربیت کشور که نقش نافذ معلم را با رویکرد بعضی افراد به ظاهر متخصص دچار خدشه کرده است.

امروز الگوهای ما مانده اند با کوله باری از قسط و قرض .امروز مسافرکش معلم ، بساز بفروش معلم ،مغازه دار معلم ، بنگاه معاملات ملکی معلم ، بازاریاب معلم ،… شاید ظلمی را که امروز به معلمی می کنیم فردا فرزندانمان ما را بازخواست کنند که چرا این گونه برخورد نموده ایم ؟ اما به راستی به آیندگان چه خواهیم گفت .

امروزه معلم را با بن خرید کالا ، با کارت طلایی یا نقره ای یا برنزی و… مورد نکوهش قرار میدهیم و وقتی که مطالبات و حقوق حقه ی او را پرداخت می کنیم عالم و آدم باید از این موضوع اطلاع یابند . نمیدانم آیا مطالبات  کارمندان دیگر ارگان ها را پرداخت می کنند باز هم از رسانه ی ملی و روزنامه ها وجراید به سمع و نظر مردم می رسد .

امروزه معلم نمونه ما صرف داشتن چند لوح تقدیر و پر کردن چند برگه  تشریفاتی معلم نمونه می شوند .معلم نمونه را باید خود دانش آموزان انتخاب کنند زیرا بهترین قاضی همین دانش آموزان هستند .معلم نمونه را می توان در تفکر خلاق بچه های کلاس درس همان معلم مربوطه جست و جو کرد که آیا این معلم به آن اهداف تربیتی دست یافته است یا نه  و بعد مورد تعریف و تمجید مدیران خود قرار گیرند .

معلمان فردا زمانی به آن منزلت و جایگاه می رسند که خود را از لحاظ علمی بسیج کنند و دنبال مطالعه و تحقیق و پژوهش باشند .معلم فردا باید از دنیای اطرافش به خوبی آگاه باشد .با پیشرفت سریع تکنولوژی معلم باید خودش را به روز کند و گرنه آن معلم که معلم فردا خواهد بود کارش بسیار دشوار است .

معلم فردا اگر برای خودش احترام قائل شود ، شاید به آن مقام و منزلت دیروز برسد منظورم این است که از دو شغله بودن دست بکشد و فکر و ذکرش را معطوف به آموزش و پرورش دانش آموزان خود کند .

معلم همواره در طول تاریخ بشریت به عنوان فردی تأثیر گذار به جامعه معرفی شده است و سخنان بزرگان نیز گواه این مدعاست.

مگر می شود از معلم صحبت کرد و نامی از استاد شهید مرتضی مطهری نبرد؟ مسلماً شناسنامه ی ما معلمان نیز آن استاد شهید است .ایشان می فرمودند:«معلم ، ایمان را بر لوح جان و ضمیر های پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند و سیاهی و جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را درروان بشر جاری می سازد».

معلم یعنی تفکری نو در ذهنی پیشرو ، معلم یعنی ایده نو ،عملکرد نو .معلم پیشرو. و تأثیر گذار دیروز، امروز و فردا ، معلمی است که با فکر نو برای تحقق ایده هایش از تمامی امکانات و فناوری های روز بهره می گیرد و گاهی نیز حتی بی نیاز از ابزار پیشرفته ، طرحی نو در می اندازد.معلم فردا باید ژرف اندیش باشد و بینش اجتماعی خود را ارتقاع دهد و بتواند پدیده های اجتماعی را با شناختی کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

امین فرهنگ ریک –دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان گیلان

تبليغات
اعلام وصول تابناك وب صریح خبر تابناك وب صریح خبر صریح خبر

logo-samandehi