پایگاه خبری صریح خبر
14:33:45 - یکشنبه 14 آگوست 2016
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پس از نشست های متعدد با مسئولان کشوری و دستور ویژه استاندار گیلان
فعالیت چوکا از سر گرفته می شود
ربیعی متذکر شد: بدترین موضوع برای قشر کارگر، نا امنی شغلی است و باید به این مهم توجه شود و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص استحکام تولید داخلی و ضرورت مصرف تولیدات داخل، باید این تولیدات را خریداری و مصرف کنیم و از این رو، متعهد به حمایت از تولیدات چوکا هستیم.

 به گزارش صریح خبر مجتمع صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) در سال ۱۳۵۲ در رضوانشهر، شهرستانی واقع در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان تاسیس و عملیات اجرایی و ساختمانی آن در سال ۱۳۵۷ به پایان رسید. این کارخانه طی چند سال گذشته با ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار متر مکعب حوزه تأمین چوب و منابع اولیه و با هدف تولید ۱۵۰ هزارتن کاغد در سال مشغول فعالیت بود اما به دلیل اتخاذ سیاست های نادرست در مدیریت این واحد عظیم صنعتی، در سال های اخیر با چالش هایی مواجه شده است.
پیشتر، بین چهار تا پنج هزار کارگر در چوکا مشغول به کار بودند اما در حال حاضر، کمتر از یک هزار نفر در این واحد عظیم صنعتی فعالیت دارند و همین تعداد نیز در شرایط کنونی و از ابتدای امسال، دشواری هایی در دریافت حقوق خود داشته و در مقاطعی نیز، نسبت به این نقیصه، اعتراض کرده اند که نمونه اخیر آن، اعتراض چند روز گذشته آنان که منجر به حضور امام جمعه و فرمانده نیروی انتظامی رضوانشهر در جمع معترضان بود.

* درخواست امام جمعه رضوانشهر از مسئولان برای رسیدگی به مشکلات کارگران چوکا
حجت الاسلام حبیبی امام جمعه این شهرستان که پیش از این نیز، در خطبه های نماز جمعه، از مسئولان می خواست نسبت به ساماندهی مشکلات کارخانه چوکا ، اهتمام بیشتری داشته باشند، در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته، در این ارتباط لب به سخن گشود و گفت: بنده موضوع کارگران چوکا را بصورت تلفنی با استاندار گیلان در میان گذاشتم که وی در پاسخ بیان داشت مسئله چوکا را با رئیس جمهوری و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در میان گذاشته که انشالله بزودی نتیجه خواهد داد.
وی با یادآوری مشکلات عدیده کارگران چوکا طی پنج ماه گذشته، خواستار اتخاذ تدابیر درست و اصولی برای رفهع این مشکلات شد.

* تاکید استاندار گیلان بر عزم جدی مسئولان برای فعالیت مناسب چوکا
محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز روز گذشته (شنبه) در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شماره ۱ منطقه آزاد انزلی در حسن رود اظهار کرد که در حاشیه نشست مشترک هفته گذشته هیأت دولت با استانداران، با وزیران صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص مشکلات چوکا صحبت کرده ام.
وی افزود: نشست بررسی مشکلات این شرکت با حضور معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، نماینده ای از استانداری ، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان و سهام داران، در تهران برگزار می شود.
استاندار گیلان با یادآوری اینکه سال گذشته دولت ۵۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی این کارخانه اعتبار اختصاص داد، گفت: متاسفانه در سه دهه گذشته در خصوص بازسازی و نوسازی این کارخانه، اقدام موثری انجام نشده اما تمام تلاش ما این است تا کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) به شرایط ایده آل خود بازگردد.

*با دستور ویژه دولت، کارخانه چوکا به چرخه اقتصاد بر می گردد
محمود شکری نماینده مردم شهرستان های ماسال، رضوانشهر و تالش در مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشت: پس از نشست های متعدد با مسئولان کشوری و دستور ویژه استاندار گیلان، فعالیت کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) از سر گرفته می شود و برای فاز دوم نیز، مصوبه ای وجود دارد که سهامداران، حدود سه هزار میلیارد ریال وام گرفته و برای نوسازی آن هزینه کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از یک هزار نفر در این کارخانه اشتغال دارند، ادامه داد: تعطیل یا فعال بودن این کارخانه در استان، اهمیت ویژه ای دارد.
این نماینده مجلس چوکا را یکی از صنایع بزرگ استان دانست و اضافه کرد: این شرکت در آغاز فعالیت، دارای چهار تا پنج هزار شاغل در سه شیفت بود که با گذشت زمان، ماشین آلات آن مستهلک شد که باید نوسازی و جایگزین می شد اما این اتفاق نیفتاد و جمعیت شاغل آن اکنون به زیر یک هزار نفر رسیده است.
نماینده مردم شهرستان های ماسال، رضوانشهر و تالش در خانه ملت، در بخش دیگری از سخنانش گفت: براساس مستندات، سهامداران از طریق منابع خودشان یا وام بانکی، حدود ۴۴۰ میلیارد ریال از سال ۸۰ تا ۸۴ برای نوسازی ماشین آلات این کارخانه تزریق کردند اما متاسفانه این اتفاق به طور شایسته نیفتاده است.
شکری تصریح کرد: این موضوع را هم باید سهامداران، هم مدیران وقت و هم دستگاه های نظارتی پاسخ دهند و جای بحث است که چرا از بعد نظارتی، پیگیری های لازم نشده است.
وی با یادآوری وضعیت مناسب صنعت در گیلان در سال های گذشته، عمده مشکلات بخش صنعت در شرایط کنونی، را در حوزه مالی و نقدینگی دانست و ادامه داد: خوشبختانه دولت تصمیم های خوبی در این حوزه گرفته و از استاندار نیز برای حمایت از بخش صنعت، قدردانی می کنیم.
شکری تشکیل کارگروه ویژه رفع موانع تولید در گیلان را امری مثبت ذکر کرد و گفت : با مدیریت خوب این کارگروه، واحدهایی که به آن معرفی شدند، با رضایت کامل از آن برگشته اند و هم از لحاظ مشکلات و هم نقدینگی مشکلات مرتفع شده و چاره اندیشی صورت گرفته است.
برآیند تصمیم ها و اقدام های انجام شده برای احیاء و از سر گیری فعالیت کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) نشانگر اهتمام بر چاره جویی مشکلات و تدبیر برای رفع آنهاست. فراموش نکنیم حداقل، زندگی حدود سه هزار نفر به صورت مستقیم، به ادامه فعالیت چوکا و بازگشت این کارخانه عظیم صنعتی به دوران اوج خود گره خورده و در این میان، آنچه بیش از پیش ضرورت دارد، مدیریت صحیح، برنامه ریزی شده و بخردانه برای برون رفت از چالش های این واحد صنعتی است.
سال گذشته در همین ایام، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان سفر به استان گیلان و بازدید از مجتمع صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) با تاکید بر لزوم بازسازی این مجموعه عظیم صنعتی گفت: در کنار امر بازسازی، باید تولید نیز در این مجموعه رونق بگیرد و به سودآوری برسد.
وی بازنشستگان عزیز و کارگران زحمت کش را مالک اصلی این مجموعه عظیم صنعتی دانست و خطاب به مدیرعامل و تصمیم گیران در چوکای رضوانشهر گفت: در اجرای هر سیاستی و برای هر کاری در این مجموعه صنعتی و تولیدی، کارگران را نیز با خود همراه کنید و از نظرات و مشورت های آنان بهره بگیرید.
ربیعی متذکر شد: بدترین موضوع برای قشر کارگر، نا امنی شغلی است و باید به این مهم توجه شود و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص استحکام تولید داخلی و ضرورت مصرف تولیدات داخل، باید این تولیدات را خریداری و مصرف کنیم و از این رو، متعهد به حمایت از تولیدات چوکا هستیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون مدیرانی در دولت تدبیر و امید روی کار هستند که افراد پاکدست و لایقی می باشند، تحت هیچ شرایطی خویشاوندسالاری، رفیق سالاری و حزب سالاری در این دولت جایی ندارد.
به نظر می رسد با توجه به وفاق و همدلی موجود در گیلان برای رفع مشکلات کارخانه چوکا و نیز عزم جدی دولتمردان بر حمایت از این کارخانه صنعتی، اکنون بهترین فرصت برای مدیران این واحد عظیم تولیدی است تا با بهره گیری از امتیازات یادشده، امید از دست رفته کارگران و خانواده های آنان را بازگردانند

ایرنا

تبليغات
اعلام وصول تابناك وب صریح خبر تابناك وب صریح خبر صریح خبر

logo-samandehi