به گزارش صریح خبر یکی از چالش های همیشگی پیش روی دولتمردان و نمایندگان دخالت و عدم دخالت مستقیم در انتصابات است
حتی مقام معظم رهبری نمایندگان را از دخالت مستقیم در انتصابات نهی کردند البته رهبری در همان فرمایشات تاکید داشتند که مسئولین حتما در اتخاذ تصمیمات با نمایندگان مشورت کنند و قطعا مشورت نیز دخالت محسوب نمی شود
مطابق قانون نیز نمایندگان دو وظیفه اصلی دارند ، قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین.
نظارت بر حسن اجرای قوانین مرز باریکی با دخالت در انتصابات دارد و همانگونه که نظارت نباید موجب دخالت شود ، عدم دخالت هم نباید موجب عدم نظارت نماینده بر حسن اجرای قوانین شود
درست است که نماینده حق دخالت ندارد اما حق نظارت که دارد
تمام مسئولین و مدیران کشور مکلف به اجرای قوانین موضوعه کشور هستند و حال اگر مدیر یا مسئولی در اجرای قوانین تخلف کرد آیا نماینده نمی تواند با اهرم نظارت ورود کند
طبیعتاً نماینده در چنین مواقعی میتواند با اهرم تذکر ، استیضاح و… در مجلس وارد عمل شود که در چنین شرایطی برای منحرف کردن نظارت ممکن است به باج خواهی تعبیر شود که این نگاه غلط است
همچنین میتواند به مدیر بالادستی موارد تخلف را بگوید و ممکن است این امر موجب عزل مدیر متخلف شود که اینجا نیز احتمالا عده ای به دخالت تعبیر کنند
یا اگر نماینده ای با اطلاع از سوابق و عملکرد فردی که قرار است سکاندار دستگاهی شود در جریان باشد که آن شخص کارنامه ی خوبی در اجرای قوانین نداشته آیا نماینده نباید از جایگاه نظارت ،موارد را به مدیران بالادستی انعکاس دهد؟!
آنچه آورده شد بحثی فنی و قانونی میباشد و پر واضح است که بسیاری از نمایندگان از جایگاه خود سواستفاده کرده و حتی فراتر از دخالت نیز قدم بر میدارند
اما همانگونه که گفته شد مرز باریکی بین دخالت و نظارت و ارائه مشورت وجود دارد که از هر دو هم میشود قانونی استفاده کرد و هم میشود سواستفاده کرد
پس هر دخالتی نظارت نیست و هر نظارتی دخالت نیست
📝 بهرام سبزی