پایگاه خبری صریح خبر
10:07:48 - پنج‌شنبه 9 ژانویه 2025
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حمایت از تولید ملی ،موانع و راهکارها
کشوری که موشک مافوق صوت هایپرسونیک می سازد آیا توان تولید سایر محصولات را ندارد؟
در طی سال گذشته بحث تولید ملی و حمایت از محصولات داخلی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و اهمیت آن تا جایی بوده که نامگذاری سال های اخیر را معطوف به تولید و حمایت از تولید داخلی و اقتصاد نموده است طبیعت برای تولید ملی موانع و مشکلاتی وجود دارد که با ارائه راهکارها می توان این موانع را از پیش رو برداشت

حمایت از تولید ملی ،موانع و راهکارها

کشوری که موشک مافوق صوت هایپرسونیک می سازد آیا توان تولید سایر محصولات را ندارد؟

 

فهرست

  1. مقدمه
  2. کشوری که موشک مافوق صوت هایپرسونیک می سازد آیا توان تولید سایر محصولات را ندارد؟
  3. باور به متخصصان و دانشمندان داخلی
  4. حفظ متخصصان و دانشمندان داخلی
  5. حفظ متخصصان و دانشمندان داخلی
  6. ۹۶ درصد اختراعات ثبت شده توسط متولدین ایران
  7. راهکار حفظ نخبگان برای تولید ملی
  8. دعوت از نخبگان خارج از کشور
  9. واردات بی رویه کالای مشابه تولید ملی
  10. حرف و عمل مدیران یکی باشد
  11. خرید و استفاده ادارات و سازمان ها از محصولات داخلی
  12. جلوگیری از واردات کالای مشابه ایرانی
  13. تشویق سرمایه گذاری در تولید محصولاتی که وارداتی هستند
  14. ارائه خدمات و تسهیلات برای تولید ملی
  15. فعال سازی کارخانجات تعطیل و غیرفعال و ایجاد اشتغال
  16. ۹۸۰۰ کارخانه غیرفعال هستند
  17. فرهنگ سازی استفاده از کالای داخلی
  18. جلوگیری از جعل و تقلب و قاچاق کالای ایرانی
  19. تعویض برند و برچسب کالای ایرانی به نام خارجی
  20. فرهنگ سازی استفاده از کالای داخلی
  21. جلوگیری از جعل و تقلب و قاچاق کالای ایرانی
  22. تعویض برند و برچسب کالای ایرانی به نام خارجی
  23. جلوگیری از قاچاق کالا در مرزهای ایران و همسایگان
  24. خصوصی سازی به معنای واقعی
  25. سبک زندگی اسلامی و تاثیر آن در نظام اقتصادی اسلام
  26. تاکید بر عدم احتکار ، ربا و عدم تضییع حقوق دیگران
  27. تولید اجناس و پوشاک اسلامی
  28. قناعت تولیدکننده و مصرف کننده
  29. نقش رسانه ها در رونق تولید ملی
  30. رسانه پل ارتباطی تولیدکننده و مصرف کننده و مسئولان
  31. آگاه سازی از خروج ارز و چرخه اقتصادی
  32. به کارگیری از کارشناسان با مصاحبه و نظرات انها
  33. فرهنگ سازی و شناخت فرهنگ مردم
  34. نتیجه گیری

مقدمه

 بحث تولید ملی یکی از مباحث مهم هر کشوری می باشد و هر کشوری در تولید ملی موفق باشد قطعا پیشرفت چشمگیری در همه زمینه ها خواهد داشت در حالی که کشورمان در حال گذراندن انواع تحریم می باشد بحث تولید ملی یک وظیفه قانونی و شرعی و حمایت از آن جز واجبات می باشد چرا که بسیاری از کالاها به دلیل تحریم وارد نمی شوند و باید تولید شود و یا اینکه به دلیل تحریم با هزینه گزاف دست مصرف کننده می رسد

انسان همواره در تنگناها ابتکارات جالبی خواهد داشت برای همین مقام معظم رهبری بارها تحریم را نعمت برشمرده چرا که از دل همین فشارها و همین تحریم ها موفقیت های زیادی حاصل شده است

اقتصاد در جامعه بسیار مهم است و همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد و وقتی اقتصاد پویا باشد تولید رونق خواهد داشت و اشتغال بیشتر خواهد شد و بیکاری کم خواهد شد و در نتیجه آسیب اجتماعی نیز کم خواهد شد چرا که بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از اقتصاد ضعیف و بیکاری می باشد و بسیاری از بزه ها ناشی از اقتصاد ضعیف است برای همین است که در طی سال گذشته بحث تولید ملی و حمایت از محصولات داخلی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و اهمیت آن تا جایی بوده که نامگذاری سال های اخیر را معطوف به تولید و حمایت از تولید داخلی و اقتصاد نموده است طبیعت برای تولید ملی موانع و مشکلاتی وجود دارد که با ارائه راهکارها می توان این موانع را از پیش رو برداشت

در این مقاله سعی شده است مشکلات در حوزه تولید موانع این حوزه و راهکارها و نحوه حمایت از تولید داخلی و نقش رسانه ها برشمرده شود و تاثیر فرهنگ و فرهنگ سازی و سبک زندگی اسلامی و تاثیر آن بر اقتصاد و ترویج خودباوری و موارد دیگر مطرح شده است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد

 

کشوری که موشک مافوق صوت هایپرسونیک می سازد آیا توان تولید سایر محصولات را ندارد؟

وقتی سه الی چهار کشور ابرقدرت مانند آمریکا و روسیه دارای موشک مافوق صوت هایپرسونیک بود کمتر کسی در غرب باور داشت که ایران توانایی تولید چنین موشکی را آن هم با وجود تحریم ها داشته باشد

در حالی که کارشناسان شبکه های مخالف در حال سخنرانی با موضوع اینکه ایران محال است بتواند موشک هایپرسونیک تولید کند دانشمندان و متخصصان در حال ساخت این موشک بودند و هنوز چند ماه از اظهار نظر این افراد مغرض نگذشته بود که صبح ایران با موشک های هایپرسونیک به نام فاتح طلوع کرد و جهان را  مات و مبهوت کرد

اما غرض از مثال فوق این است که چرا با وجود همه تحریم های بین المللی متخصصان ایرانی توانستند کاری را که اکثر کشورها نتوانستند انجام دهند را به تولید برسانند و حالا خیلی از کشورها به دنبال ایران برای فروش یا راهنمایی برای تولید این محصول هستند

 

باور به متخصصان و دانشمندان داخلی

یکی از مهم ترین عامل موفقیت در تولید ملی باور به متخصصان و دانشمندان داخلی می باشد و باید اعتقاد داشته باشیم که متخصصان و دانشمندان ایرانی توانایی تولید هر محصولی را دارند و در بسیاری از حوزه ها کشورهای دیگر بیشتر از ما به دانشمندان ایرانی اعتماد کرده و آنها را به استخدام درآوردند طبیعتا متخصصانی که می توانند موشک مافوق صوت تولید کنند حتما می توانند مثلا خودرو با کیفیت و سایر محصولات را تولید کنند اما باید باور داشت و از همه آنها مخصوص جوانان تحصیل کرده استفاده کرد

 حفظ متخصصان و دانشمندان داخلی

یکی دیگر از معضلات در حوزه تولید ملی این است که بسیاری از دانشمندان و متخصصان ایرانی بعد از اتمام تحصیل به کشورهای اروپایی می روند و کشورهای اروپایی با دادن حقوق و مزایای بالا آنها را ترغیب به فعالیت با می کنند

در حالی که کشور برای این افراد هزینه فراوان کرده است و آموزش رایگان انجام داده و در مقطع ابتدایی تا پایان تحصیلات عالیه به صورت رایگان برای  ایشان هزینه کرده است زمان بهره وری که می رسد رها کرده و کار خود را اتمام شده قلمداد می کنند ، در حالی که اصل موضوع پس از اتمام و زمان بهره وری می باشد و به هر نحو باید حفظ شود

 

۹۶ درصد اختراعات ثبت شده توسط متولدین ایران

بنا بر آمار سازمان های بین المللی چند صد هزار نفر از نخبگان و مهندسین و پزشکان ایرانی مهاجرت کرده و در خارج از کشور فعالیت دارند و در حالی که کشور ایران برای آن هزینه کرده است اما بهره وری لازم را کشورهای دیگر می برند طبق همان آمار و عجیب تر این که طبق داده ها  تحلیل مجله اکونومیست بر اساس داده های صندوق بین المللی پول ۹۶ درصد اختراعات ثبت شده توسط متولدین ایران خارج از کشور ثبت شده است که همین آمار برای نشان دادن نخبه بودن دانشمندان ایرانی کافی است بیست اما نکته غم انگیز این است که این افراد در خارج از کشور فعالیت دارند

 راهکار حفظ نخبگان برای تولید ملی

همانگونه که گفته شد هزینه های تحصیل و امکانات توسط کشور برای این افراد هزینه می شود اما نکته این است که مسئولان و متولیان ، اتمام تحصیل عالیه را پایان کار خود می دانند و با دادن مدرک تحصیلی این افراد را رها می کنند

به نظر باید کمیته ای تشکیل شود که به دنبال حفظ نخبگان و دانشمندان باشد و حتی با دادن حقوق و مزایای کافی این افراد را حفظ کنند تا وعده غرب آنها را ترغیب به رفتن نکند چرا که هیچ ایرانی دوست ندارد وطن و خانواده خود را رها کند و صرفا به خاطر درآمد و حقوق و مزایای کافیست که تن به مهاجرت می دهند

 دعوت از نخبگان خارج از کشور

ضمن حفظ نخبگان داخلی با فرایندی می توان نخبگان مقیم خارج از کشور را به داخل فراخوانده و با فراهم کردن بستر لازم آنها را به داخل کشور آورد و از ظرفیت و تجربه آن استفاده کرد

واردات بی رویه کالای مشابه تولید ملی

یکی دیگر از موانع تولید ملی واردات بی رویه کالاهایی هستند که مشابه خارجی آن در داخل تولید می شود و واسطه های زیادی همین محصولات را از کشورهای دیگر وارد می کنند و حتی گاهی کیفیت محصول ایرانی از نمونه خارجی آن نیز بیشتر است اما با سرازیر شدن محصولات خارجی و اشباع بازار ، تولید ملی دچار ضرر می شود و در سیاست گذاری ها باید جلوی واردات بی رویه گرفته شود

 

حرف و عمل مدیران یکی باشد

وقتی صحبت از تولید داخلی و حمایت از تولید داخلی می شود در عمل نیز باید این دیده شود گاهی اوقات دیده شده است که مدیران و مسئولان در حالی حمایت از محصولات داخلی صحبت می کنند که از کفش تا کت و شلوار و ساعت خودشان برند خارجی می باشد و این تناقض در گفتار و عمل برای مردم قابل تحمل نمی باشد و احساس می کنند که حتما جنس بهتر  را خودشان استفاده می کنند و ما را تشویق به استفاده از کالای داخلی می کنند

خرید و استفاده ادارات و سازمان ها از محصولات داخلی

طبیعتا ادارات و سازمان ها و نهادها اقلام بسیار زیادی مورد استفاده قرار داده و اجناس زیادی از لوازم التحریر و چاپگر تا میز و صندلی و حتی چای و برنج را خریداری می کنند که حجم بالایی دارد و هزاران میلیارد صرف خرید محصولات می شود طبیعتا اگر این سازمان ها و نهادها مجاب به خرید از تولید ملی باشند بخش عمده ای از مشکلات کشور نیز حل می شود

برای مثال همواره در محصول داخلی مانند برنج و چای کشاورزان و دولت با چالش مواجه هستند  در حالیکه برنج و چای داخلی دارای کیفیت بهتر از مشابه خارجی دارند اما بسیاری از سازمان ها و نهادها از برنج خارجی استفاده می کنند اگر برنج و چای داخلی استفاده شود با یک تیر چند نشان زده می شود اول اینکه حمایت از تولید ملی باشد دوم اینکه مشکلات کشاورزان حل می شود و سوم اینکه دولت دیگر در این حوزه با چالش مواجه نخواهد شد چهارم اینکه کشاورز ترغیب به تولید می شود و به جای فروش زمین و اراضی مزروعی به تولید ادامه می دهد و در سایر محصولات هم همین موضوع می باشد از لوازم التحریر تا مبل و صندلی که تولید داخلی دارند باید مجاب به استفاده باشند

 

جلوگیری از واردات کالای مشابه ایرانی

یکی دیگر از راه های ترغیب تولید ملی این است که جلوی واردات کالای خارجی که مشابه داخلی آن وجود دارد گرفته شود و وقتی این کالاها در داخل با همان کیفیت یا کیفیت بالاتر تولید می شوند چه لزومی به واردات کالای مشابه خارجی می باشد و فقط برای سود زیاد توسط واسطه گران این عمل انجام می شود که با قانون گذاری و سیاست هایی می توان مانع واردات بی رویه محصولات خارجی مشابه شد

 

تشویق سرمایه گذاری در تولید محصولاتی که وارداتی هستند

بسیاری از محصولات هستند که در کشور تولید نمی شود و از خارج از کشور وارد می شوند در حالی که براحتی میتوان آن را در داخل کشور تولید کرد و به نظر باید لیستی از کالاهایی که تولید داخلی ندارند تهیه و در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد  تا اقدام به تولید آن نمایند حتی کوچک ترین چیزها از چوب بستنی تا برخی محصولات پزشکی و الکترونیکی تولید داخلی ندارند و باید لیست این اقلام در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد تا اقدام به تولید کنند

 

 ارائه خدمات و تسهیلات برای تولید ملی

همواره برای هر کاری باید مشوق هایی در نظر گرفته شود تا افراد ترغیب به تولید شوند و حمایت و مشوق ها را ملموس ببینند

این روزها اگر پای درد دل تولیدکنندگان بنشینیم می بینیم بسیاری از آن شدیدا از عدم حمایت گلایه مند هستند و ادارات همکاری لازم را با آنها ندارند و در جایی که ادارات باید به آنها کمک کنند اتفاق سنگ لای چرخ تولید میگذارند برای مثال ادارات در بحث انرژی یا حتی اخذ مالیات می توانند مشوق هایی در نظر بگیرند و همچنین برای سرمایه گذاری واقعی می تواند تسهیلات ارزان قیمت در اختیار قرار دهند و حتما  دنبال کنند که محصول تولید شود و صرفا به دادن تسهیلات اکتفا نکنند و اینکه برای دادن تسهیلات چندان سخت گیری نکنند که هیچ کس نتواند تسهیلات دریافت کند

فعال سازی کارخانجات تعطیل و غیرفعال و ایجاد اشتغال

۹۸۰۰ کارخانه غیرفعال هستند

بسیاری از کارخانجات و شرکت ها هستند که روزگاری هزاران نیروی کار داشتند اما به دلیل شرایط بد اقتصادی و عدم حمایت از تولید ملی ابتدا اقدام به تعدیل نیرو کردند وقتی تعدیل نیرو نیز کارساز نشد اقدام به تعطیلی کارخانجات کردند و  بسیاری از افراد بیکار شدند در حالی که در سالیان گذشته حتی فرزند پس از پدرش به استخدام همان کارخانه درمی آمد اما امروزه با تعطیلی کارخانجات قشر عظیمی بیکار شده اند و تعداد این کارخانجات و شرکت ها کم نیست بنا بر اظهار معاون وزیر صنعت و معدن در سال ۹۹ تعداد ۹۸۰۰ واحد تولیدی غیرفعال شده است که با حساب سرانگشتی اگر هر تولید فقط صد نیروی کار داشته باشد قریب به یک میلیون نفر ایجاد اشتغال می شود و باید به دنبال فعال سازی واحدهای تولیدی بود و کمیته یا کارگروهی برای این موضوع ایجاد شود و با رفع مشکلات آنها را به چرخه تولید برگرداند

 

 فرهنگ سازی استفاده از کالای داخلی

تصور بسیاری از مردم این است که حتما کالای خارجی بهتر از مشابه داخلی آن است در حالی که بسیاری از کالاهای ایرانی از مشابه خارجی آن بهتر نیز هستند و این نیاز به فرهنگ سازی در عمل دارد و وقتی می بینیم که مدیران و ادارات خودشان از

 

کالای داخلی استفاده می کنند قطعا آنها نیز تشویق می شوند و باید با کمک رسانه ها اقدام به برندسازی کالای داخلی نمود برای نمونه چگونه است که فرش ایرانی مورد قبول ایران و جهان قرار گرفته باید سایر محصولات نیز چنین باشد

جلوگیری از جعل و تقلب و قاچاق کالای ایرانی

 تعویض برند و برچسب کالای ایرانی به نام خارجی

همان گونه که مطرح شد بسیاری از کالاهای تولید ایرانی از مشابه خارجی آن بهتر است اما چون مردم با فرهنگ غلط باور دارند که حتما جنس و برند خارجی بهتر است برخی از دلال ها از این موضوع سو استفاده می کنند این افراد  کالاهایی که در تولید داخل می شود را خریداری کرده و با تعویض برند و زدن برچسب برند خارجی کالای داخلی را به نام کالای خارجی به فروش می رسانند و حتی گاهی اوقات مثلا در لوازم الکترونیکی موتور دستگاه را برداشته و در کالای بی کیفیت خارجی مونتاژ می کنند و به نام کالای خارجی وارد بازار می کنند که جا دارد با این افراد به شدت برخورد شود و همان گونه که قطعا در جریان قرار گرفته اید مثال دوم اینکه چای ایرانی با قیمت پایین خریداری شده و به خارج از کشور برده و آن جا در بسته بندی چای خارجی با قیمت گزاف وارد کشور می شود که مسئولین ذی ربط باید در چنین مواردی برخورد جدی نمایند

 

جلوگیری از قاچاق کالا در مرزهای ایران و همسایگان

بسیاری از کالاهایی که وارد کشور می شوند به صورت قاچاق از مرزهای کشور وارد می شوند و عده ای به این کار مشغول هستند و گاهی حتی علنی مشغول فعالیت هستند و بسیاری نقاط نیز به صورت سازماندهی شده اجناس خارجی را وارد ایران می کنند و بدون اینکه مالیات و اجاره و عوارض گمرکی پرداخت کنند اجناس را طبیعتا با قیمت پایین وارد کشور می کنند و تولیدکننده ای که اجاره و مالیات و عوارض و پول آب و برق و گاز و کارگر و غیره را پرداخت می کند توان رقابت با جنس قاچاق پیدا نمی کند که با بستن کمربند مرزی جلوی این گونه قاچاق کالا گرفته شود

 

خصوصی سازی به معنای واقعی

 

طی سال گذشته قانون واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی ابلاغ شد اما در عمل آنچه شده خصولی سازی می باشد یعنی همچنان در دست دولت است و گاهی اوقات فقط نهاد ارگان یا اداره و وزارتخانه آن تغییر کرده و همچنان در بر همان پاشنه قبلی می چرخد

وقتی شرکت دولتی باشد نه به دنبال رقابت است و نه چندان سود و زیان برایش فرق دارد و خیلی جاها شرکت های دولتی با بودجه دولتی مدیریت می شوند و اراده ای برای بهتر شدن تولید ملی و رقابت در بازار جهانی ندارند چون سود و زیان متوجه افراد نیست و متوجه دولت است و باید در این بخش به معنای واقعی خصوصی سازی شود و با سازوکار مناسب و بدون رانت لابی به افراد متخصص و مستحق داده شود

 

سبک زندگی اسلامی و تاثیر آن در نظام اقتصادی اسلام

اسلام در میان همه ادیان دین کاملی است که همه جوانب در آن در نظر گرفته شده است و هم موارد اقتصادی و شرایط معاملات و شرایط کسب و کار در آن لحاظ شده است و هم موارد اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی در آن آمده است

در در اقتصاد نیز اگر سبک زندگی اسلامی رعایت شود هم در تولید و هم در مصرف مشکلات حل خواهد شد برای تولید در اقتصاد اسلامی توصیه های فراوانی شده است و تولید محصولات حلال همواره مورد تاکید بوده است و رعایت حقوق دیگران و مصرف کننده از جمله مواردی است که مورد تاکید بوده است در نگاه دیگر در تولید اگر طبق فرامین اسلام عمل شود قطعا موفقیت آمیز خواهد بود برای مثال اگر حقوق کارگران به موقع پرداخت شود و حق کارگر تضییع نشود کارگران با دل و جان در روند تولید فعالیت بیشتری خواهند کرد و تولید ملی را رونق می دهند یا در بحث فروش سود و قیمت اگر طبق دستورات اسلام باشد و صرفا به دنبال سودهای کلان نباشند طبیعتا قیمت کالا مورد تایید مصرف کننده قرار می گیرد و فروش بیشتری می شود و در نتیجه تولید ملی نیز بیشتر خواهد بود

 تاکید بر عدم احتکار ، ربا و عدم تضییع حقوق دیگران

در شیوه و سبک اسلامی تولیدکننده نباید به دنبال احتکار اجناس خود باشد و به اقتصاد کشور ضربه بزند یا اینکه اجناس را با ربا به دیگران بفروشد یا اینکه سرمایه را به جای اینکه به چرخه تولید بیاورد اقدام به پول فروشی و رباخواری روی آورد که خلاف سبک اسلامی است و  موجب ضرر و زیان خواهد بود و عدم آن موجب رونق اقتصاد خواهد بود

تولید اجناس و پوشاک اسلامی

وقتی در جامعه سبک اسلامی جاری باشد قطعا مردم نیز به دنبال اجناس حلال بوده و تولیدکننده مسلمان اگر این اجناس را تولید کند دیگر احتیاجی به کالای خارجی نخواهد بود یا حتی در پوشش اسلامی با تولید ملی و لباس های با سبک اسلامی موجب می شود که از روی ناچار سراغ پوشش غربی نروند اگر تولیدکننده در روش اسلامی اقدام به تولید انواع لباس های متنوع نماید و با طرح و الگوهای زیبا و با رعایت شئونات اسلامی اقدام به تولید کند افراد جامعه هم لباس و پوشش زیبا و متنوع می پوشند و هم سبک زندگی اسلامی در جامعه دیده می شود

ولیکن وقتی لباس با تنوع و زیبا نباشد و بازار پر شود از اجناس خارجی و غربی طبیعتا افراد به مرور سبک زندگی شان تغییر می کند.

 قناعت تولیدکننده و مصرف کننده

در دین مبین اسلام بر قناعت بر همه مسلمانان تاکید شده است و قناعت در هر چیزی موجب آسایش و رفاه می شود در اقتصاد در تولید نیز منابعی که در اختیار تولیدکننده می باشد نباید با اسراف اتلاف شود و با قناعت در مصرف منابع مانند آب و  برق و  گاز و سوخت و غیره هم در سوخت و انرژی موجب کمک به کشور می شود هم در پرداخت هزینه ها قناعت کرده است و در نتیجه هزینه تمام شده پایین خواهد آمد و همچنین مصرف کننده نیز اگر در مصرف همین منابع قناعت کنند در نتیجه شرکت و کارخانجات به دلیل نبود کمبود آب و برق و گاز به تعطیلی کشیده نمی شود

 

نقش رسانه ها در رونق تولید ملی

در جهان کنونی که به دهکده جهانی ملقب شده است نقش رسانه ها بسیار پررنگ است و رسانه ها موظف به جهاد تبیین هستند و با روشنگری و معرفی فعالان اقتصادی و کالای تولیدی آنها می توانند تاثیر بسزایی در تولید داشته باشند

 رسانه پل ارتباطی تولیدکننده و مصرف کننده و مسئولان

رسانه از یک طرف می تواند مشکلات تولیدکننده را به مقامات برساند و مطالبات آن را مطرح کند از طرف دیگر با معرفی کالای ایرانی می تواند برندسازی کرده و مردم را ترغیب به خرید کالای ایرانی نمایند رسانه ها با تهیه گزارشات و یادداشت های گوناگون نقش تولید ملی را می توانند تبیین کنند و ترویج مصرف کالای ایرانی در دستور کار رسانه ها باید باشد و همان گونه که کمپانی های خارجی با استفاده از رسانه ها خود را به جهان معرفی می کنند رسانه های داخلی نیز بر بحث تولید ملی بهای بیشتری بدهند و هم به تولیدکننده انگیزه بدهند و هم مردم را ترغیب به استفاده از کالای داخلی نمایند رسانه ها با معرفی کالا و تشویق مردم به استفاده از اجناس داخلی و برندسازی کالای ایرانی می تواند جامعه را به سمت خرید کالای ایرانی بکشاند و رسانه ها باید روشنگری کنند که کالای خارجی حتما با کیفیت نیست و استفاده از کالای خارجی نشان از فرهنگ بالا نیست و لزوما هر چیزی گران و خارجی بود حتما با کیفیت نیست و اگر این موارد را روشن کنند مردم به دنبال کالای خارجی نخواهند بود

 آگاه سازی از خروج ارز و چرخه اقتصادی

همچنین رسانه می تواند با آگاهی سازی این موضوع که با خرید کالای ایرانی این چرخه داد و ستد نهایتا تاثیرش در داخل کشور خواهد بود و نهایتا اثرش به خود مصرف کننده داخلی می رسد ولیکن با خرید کالای خارجی به اقتصاد کشورهای دیگر کمک می کنیم و باعث خروج ارز از کشور می شویم و هیچ برآیندی برای مردم کشور نخواهد داشت

به کارگیری از کارشناسان با مصاحبه و نظرات انها

رسانه ها می توانند در هر حوزه ای از کارشناسان و متخصصان آن حوزه استفاده کنند تا با علم و آگاهی بیشتر مشکلات کشور بازگو و راهکار ارائه شود و با انجام مصاحبه و تهیه گزارش و انتشار یادداشت و مقاله ها در این زمینه موجب آگاهی بیشتر تولیدکننده داخلی و مردم شوند

فرهنگ سازی و شناخت فرهنگ مردم

قطعا هر منطقه و هر کشور دارای اقوام و فرهنگ مختلف هستند و تولید نیز باید متناسب با فرهنگ آن منطقه باشد و تولیدکننده باید نگاهی به فرهنگ مردم داشته باشند که ذائقه مردم چه میباشد و مردم دنبال چه چیزی هستند و با تولید آن  موجب فروش بیشتر شود و همچنین می تواند فرهنگ سازی کند و تولید اجناس و کالا به فراخور منطقه می تواند در فرهنگ سازی نقش داشته باشد و حتی فرهنگ بومی آن منطقه را تقویت بخشد و وقتی فرهنگ یک منطقه تقویت شود دیگر کسی به سراغ فرهنگ بیگانه نخواهد رفت و به دنبال کالا و اجناس با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه خود خواهد بود

 

 نتیجه گیری

همواره موانع و مشکلات در تولید داخلی بسیار می باشد که با ارائه راهکار و عملیاتی کردن آن می توان بسیاری از این مشکلات را حل کرد و صرفا به یادداشت مقاله و همایش بسنده نکرد بلکه در عمل باید به این موارد توجه شود

باید در عمل از کالای خارجی و داخلی حمایت کرد

باید در عمل ادارات و سازمان ها مجاب به خرید کالای داخلی باشند

باید رسانه ها در عمل از تولید داخلی حمایت کنند و مردم را به کالای ایرانی تشویق کنند

باید متولیان امر ادارات و سازمان ها در برخورد با کارخانجات و شرکت ها به آنها تا حد توان کمک کنند و صرف این که آن بخش خصوصی هستند و به ما ارتباط ندارد نمی تواند توجیه خوبی باشد چرا که همه در یک کشتی و در یک سنگر برای اعتلای کشور در تلاش هستند

مسئولان و مدیران و دست اندرکارانبا  نشست با تولیدکننده ها باید مشکلات آن را بشنوند و درصدد رفع آن باشند و همچنین کارخانجات غیرفعال را به چرخه تولید بازگردانند تا بخشی از بیکاری های جامعه نیز حل شود

دستگاه های نظارتی نیز با تقویت و تاکید بر نظارت بر روند تولید باید جلوی قاچاق کالا را بگیرند که بیشترین ضربه از قاچاق کالا به تولیدکننده وارد می شود

النهایه اگر به دنبال تقویت تولید ملی هستیم نباید صرفا دنبال آمارسازی و شو باشیم بلکه واقعا و دلسوزانه هر کس در جای خودش باید نقش خود را به درستی ایفا کرده و صرفا در حرف و یادداشت و همایش نماند بلکه باید عملیاتی شوند و قطعا با عملیاتی شدن و رفع موانع و تشویق تولیدکننده موجب رونق تولید ملی و ایجاد اشتغال خواهد شد و حتی بسیاری از مشکلات سایر اقشار مانند دامداران و کشاورزان نیز حل خواهد شد و باری از دوش دولت برداشته می شود

به امید روزی که صادرات کشور چندین برابر واردات باشد

 

بهرام سبزی کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

تبليغات
اعلام وصول تابناك وب صریح خبر تابناك وب صریح خبر صریح خبر

logo-samandehi