پایگاه خبری صریح خبر
0:02:05 - شنبه 9 سپتامبر 2023
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد
برداشت ۹۶ درصدی شالیزارهای گیلان/ آمادگی ۱۰۰ هزار هکتاری برای کشت دوم
رئیس جهاد کشاورزی گیلان، از برداشت ۹۶ درصدی محصول برنج در اراضی شالیزاری استان خبر داد و گفت: از نظر عملکرد به سال گذشته نزدیک هستیم، اما امکان دارد به دلیل گرمای بیش از حد، شاهد کاهش جزئی محصول باشیم.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، از برداشت ۹۶ درصدی محصول برنج در اراضی شالیزاری استان خبر داد و گفت: از نظر عملکرد به سال گذشته نزدیک هستیم، اما امکان دارد به دلیل گرمای بیش از حد، شاهد کاهش جزئی محصول باشیم.

با بیان اینکه در حال حاضر در ۹۶ درصد از شالیزارهای استان گیلان برداشت محصول برنج انجام شده است، اظهار کرد: ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان قابلیت کشت دوم را دارد.

وی حدود ۶۰ هزار هکتار از این اراضی را آماده کشت راتون و نشاء مجدد دانست و افزود: مابقی اراضی ظرفیت کشت گیاهان علوفه ای و غده ای و برگی؛ همچنین سبزی و صیفی را دارند و می توانند در افزایش محصول و درآمد برای کشاورزان مفید باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به شرایط جوی مناسب در این ایام سال و وجود آب فراوان برای کشت و کار، تصریح کرد: با شرایط تغییر اقلیم مواجه هستیم و لذا در استان گیلان امکان کشاورزی در طول سال وجود دارد و می توانیم بسیاری از محصولات مورد نیاز مردم را کشت کنیم.

محمدی با اشاره به نیاز پایتخت به سبزیجات سالم و کیفی، عنوان کرد: مدیران جهاد کشاورزی و تعاون روستایی شهرستان ها اقدام به شناسایی تولیدکنندگان کنند تا پس از عرضه محصولات در بازارهای محلی، اقدام به ارسال محصول مازاد به سایر مناطق کنیم.

وی در ادامه به افزایش عملکرد ۱۱ درصدی در حوزه برنج طی سال زراعی گذشته علیرغم کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب اشاره کرد و گفت: امسال نیز در ابتدای کشت با نگرانی هایی در حوزه منابع آبی مواجه بودیم، اما با مدیریت جهادی آب به استقبال سال زراعی رفتیم و اکنون در مرحله برداشت هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در اردیبهشت و خرداد بارش های خوبی داشتیم، اما با افزایش بیش از حد دما در فصل پر شدن دانه های برنج مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: از نظر عملکرد به سال گذشته نزدیک هستیم، اما امکان دارد شاهد کاهش جزئی محصول باشیم.

وی با اشاره به واردات بی رویه برنج در سال گذشته و عدم فروش محصول کشاورزان، یادآور شد: با پیگیری های استاندار گیلان و نماینده ولی فقیه و مجمع نمایندگان استان، پیام کشاورزان را به دولت و رئیس جمهور و معاون اول و وزیر جهاد کشاورزی رساندیم تا زحمات تولیدکنندگان با واردات از بین نرود.

محمدی خواسته استان های شمالی را اجرای مصوبه مجلس مبنی بر عدم واردات برنج تا چهار ماه پس از فصل برداشت دانست و ادامه داد: سال گذشته این مصوبه رعایت نشد و برای کشاورزان مشکل ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه سازمان حمایت باید سرانه ۳۵ کیلوگرمی برنج برای هر ایرانی را به حدود ۳۰ کیلوگرم کاهش دهد، اضافه کرد: قبلاً سه استان شمالی برنج تولید می کردند، اما هم اکنون استان هایی مانند خوزستان ،خراسان و اردبیل و… نیز کشت برنج دارند و لذا باید عدد تولید برنج در کشور احصا شود و براساس آن واردات صورت گیرد؛ در حال حاضر حدود ۳.۲ میلیون تن مصرف کشور بوده و نیازمند حدود ۴۰۰ هزار تن واردات هستیم؛ البته سال گذشته چند برابر وارد شد و ناترازی را ایجاد کرد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خرید توافقی ارقام پرمحصول همچون فجر، شیرودی و ندا از سوی دولت، تاکید کرد: رقم کیفی هاشمی برند برنج است و لذا شرکت های زنجیره ای اقدام به خرید آن کردند، اما قیمت آن با هزینه تمام شده برای کشاورز همخوانی نداشت.

محمدی با بیان اینکه امکان نگهداری بیش از ۱۱ ماه برنج ایرانی وجود ندارد و دچار آفات می شود، گفت: کشاورزان به تقویم فروش توجه داشته باشند و از نگهداری برنج با حجم بالا خودداری کنند.

وی حجم برنج مازاد سال گذشته را حدود ۱۱۰ هزار تن دانست که ۷۰۰۰ تن آن ارقام پرمحصول بود و اظهار کرد: حدود ۴۰۰۰ تن از ارقام کیفی به شکل توافقی خریداری شد و هم اکنون ۱۵ هزار تن باقی مانده که طبیعی است./ایسنا

تبليغات
اعلام وصول تابناك وب صریح خبر تابناك وب صریح خبر صریح خبر

logo-samandehi