پایگاه خبری صریح خبر
10:48:24 - چهارشنبه 17 آگوست 2016
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
با موافقت نمایندگان؛
حوزه انتخابیه میاندوآب از شاهین‌دژ و تکاب تفکیک شد/لاهوتی : نماینده تالش، ماسال و رضوانشهر سه شهر را اداره می‌کند
وی تصریح کرد: آقای شکری نماینده تالش، ماسال و رضوانشهر سه شهر را اداره می‌کند لذا اگر قرار است تغییری ایجاد شود بهتر است آن را موکول به لایحه دولت کنیم تا مشکل همه استان‌ها حل شود.

مجلس

به گزارش صریح خبر نمایندگان در صحن علنی امروز چهارشنبه، ۲۷ مرداد ماه با طرح تفکیک حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین دژ و تکاب با ۱۲۹ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
این طرح از سوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به صحن علنی مجلس ارائه شد که یک ماده واحده دارد که آن هم با ۱۲۴ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در صحن مورد موافقت قرار گرفت.
این ماده واحده تصریح می‌کند: حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در استان آذربایجان غربی موضوع جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی مذکور در قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب ۳۰ فروردین سال ۱۳۶۶ و تعداد نمایندگان آنها به شرح ذیل اصلاح می‌شود:
حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب که دو نماینده دارد به دو حوزه مستقل زیر تقسیم می‌شود.
الف- حوزه انتخابیه میاندوآب شامل شهرستان میاندوآب- بخش مرکزی- بخش باروق- بخش مرحمت آباد به مرکزیت شهر میاندوآب با یک نماینده
ب- حوزه انتخابیه شاهین‌دژ و تکاب مشتکل از شهرستان شاهین‌دژ شامل شهر شاهین‌دژ- بخش مرکزی – بخش کشاورز و شهرستان تکاب شامل شهر تکاب- بخش مرکزی- بخش تخت سلیمان به مرکزیت شهر تکاب با یک نماینده.
البته این طرح در مجلس مخالف و موافقانی را نیز داشت، حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام‍‌شهر‌، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود به عنوان مخالف و جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت، قسیم عثمانی نماینده بوکان و جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب به عنوان موافق این طرح در مجلس پیش از رأی‌گیری صحبت کردند.

مازنی: از قانون وصله پینه‌ای در قانون انتخابات دوری کنیم

مازنی ابراز مخالفت گفت: متأسفانه روند قانونگذاری وصله پینه‌‌ای در قوه مقننه کشور را دچار مشکل و مردم را دچار سردرگمی کرده است، همچنین راه‌هایی برای فساد و گریز از قانون نیز باز کرده است.
وی ادامه داد: قانون انتخابات هم از این رویه رنج می‌برد و حال که همه مسئولان کشور به ویژه مسئولان مربوطه مانند وزارت کشور، شورای نگهبان و کمیسیون شوراها با علم به نقض قانون انتخابات هستند معتقدند ما از قانون وصله پینه‌ای در قانون انتخابات دوری کنیم و هر گونه تصمیم را در قالب قانون جامع انتخابات بگیریم.

سلیمی: رای به تفکیک حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین دژ و تکاب مطالبه سراسری ایجاد می‌کند

سلیمی دیگر مخالف این طرح اظهار داشت: اگر اکنون ما این حوزه‌ها را تفکیک کنیم یک مطالبه عمومی در سراسر کشور ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: برخی مناطق طبق اصل ۶۴ قانون اساسی مطالبه افزایش نماینده داشتند مانند کاشان که تنها یک نماینده دارد و هندیجان که هیچ نماینده‌ای ندارد.
نماینده مردم محلات اظهار داشت: رأی امروز ما موجب می‌شود یک هجمه شدیدی از سوی مردم به نماینده‌ها برای تفکیک حوزه‌های انتخابیه وارد شود لذا اجازه دهیم قانون جامع از سوی دولت به مجلس ارائه شود شاید دولت بخواهد در لایحه خود برای این حوزه افزایش نماینده داشته باشد.

لاهوتی: بهتر است تفکیک حوزه های انتخابیه را به لایحه دولت موکول کنیم

لاهوتی نماینده لنگرود نیز ضمن ابراز مخالفت بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی گفت: ممکن است شهرستان‌های دیگر نیز دچار مشکلاتی باشند لذا محدوده حوزه انتخابیه تعداد نمایندگان را قانون مشخص می‌کند.
وی تصریح کرد: آقای شکری نماینده تالش، ماسال و رضوانشهر سه شهر را اداره می‌کند لذا اگر قرار است تغییری ایجاد شود بهتر است آن را موکول به لایحه دولت کنیم تا مشکل همه استان‌ها حل شود.

کوچکی نژاد: مردم حوزه انتخابیه شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب سال‌هاست که درخواست تقسیم این مناطق را دارند

اما کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت به عنوان اولین موافق این طرح در مجلس سخن گفت: وی ضمن ابراز گلایه از عدم ارائه لایحه تقسیمات کشوری و استانی طی سه سال گذشته از سوی دولت گفت: مردم منطقه شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب سال‌هاست که درخواست تقسیم این مناطق را دارند.
وی ادامه داد: مردم این مناطق مشکلاتی دارند، البته آقایان محبی‌نیا و هاشمی دو نماینده این منطقه‌ها با یکدیگر هماهنگ هستند و تمایل به این جداسازی دارند.

عثمانی: تفکیک این حوزه انتخابیه امکان دسترسی مردم به نمایندگان را افزایش می دهد

قسیم عثمانی موافق بعدی در این رابطه اظهار داشت: بنده به عنوان نماینده‌ای که حوزه انتخابیه‌ام مرز مشتنرکی با میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب دارد از مشکلات آنها از نزدیک خبر داشته و می‌خواهم سخن بگویم.
وی ادامه داد: باتوجه به سختی راه  این مناطق یک نماینده تنها در عرض یک هفته می‌تواند به قسمت کوچکی از آن سرکشی کند لذا این تفکیک امکان حضور و دسترسی مردم را به نماینده خود افزایش می‌دهند.
نماینده بوکان خاطرنشان کرد: مردم و نمایندگان این حوزه موافق هستند و این امر هیچگونه هزینه و افزایش نماینده نخواهد داشت پس چرا مخالفت کنیم.

محبی نیا: مرکز پژوهش ها و دولت موافق تفکیک حوزه انتخابیه شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب هستند

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب به عنوان موافق آخر در این رابطه گفت: ملت بزرگ و انقلابی در این سه منطقه زندگی می‌کنند.
وی ادامه داد: برخی دغدغه دارند که این تقسیم به نفع منافع ملی نیست اما امام جمعه‌های این سه منطقه اگر چنین دغدغه‌ای وجود داشت هیچگاه چنین درخواستی را نمی‌کردند.
محبی‌نیا تأکیا کرد: روز گذشته جلسه‌ای با وزیر اطلاعات داشتیم که وی با این تقسیم موافق بود، همچنین مرکز پژوهش‌ها و دولت نیز با این امر موافق هستند.
در ادامه معاون پارلمانی وزارت کشور معینی نیز موافقت دولت را با این طرح اعلام کرد: اما اسدالله عباسی طی اخطاری این طرح را دارای بار مالی دانست زیرا به اعتقاد وی باید فرمانداری تشکیل شود که این خود دارای بار مالی است

لاریجانی در پاسخ به این اخطار اظهار داشت: طبق پیگیر‌ی‌های بنده از مقیمی قرار نیست تشکیلاتی بعد ازتقسیم به این حوزه انتخابیه اضافه شود لذا بار مالی ندارد.

تبليغات
اعلام وصول تابناك وب صریح خبر تابناك وب صریح خبر صریح خبر

logo-samandehi